PENERAPAN METODE TANYA JAWAB DAN DISKUSI SERTA PERAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENGATASI MINIMNYA PARTISIPASI SISWA KELAS III SDN 13 MATARAM
Abstract
This study aims to describe the implementation of the question-and-answer and discussion methods, as well as the role of instructional media in encouraging student engagement in the learning process. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results show that the question-and-answer and discussion methods can increase student participation when combined with engaging learning media appropriate to the developmental stage of the children. The use of media such as number cards, visual aids, and educational videos helps create a more interactive and enjoyable learning atmosphere. However, challenges such as limited facilities, differences in student abilities, and time constraints remain obstacles. These findings indicate that interactive and contextual learning approaches have the potential to foster more equitable and meaningful student participation.
References
Ani, V. I. Y. R. P. T. Y. (2023). Penerapan Metode Tanya Jawab Dalam Mengakomodasi Keaktifan Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5.
Daryanto. (2019). Media Pembelajaran: Peranannya Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Gava Media.
Ernawati. (2020). Penggunaan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Penjumlahan Dan Pengurangan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(1), 125–131.
Fatoni, M. H., Fatimah, M., Santoso, B., & Syarifuddin, H. (2025). Peran Administrasi Sekolah Dalam Meningkatkan Efektivitas Operasional Dan Kualitas Pendidikan Islam. AlTarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 3(1), 10–22.
Febnasari, S. D., Arifin, Z., & Setianingsih, E. S. (2019). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Diskusi Kelas Dengan Strategi “TPS” Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(3), 310-318.
Hakim, L. (2024). Optimalisasi Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Di Kelas X MA Assathi'Sedan. AL-MUSTAQBAL: Jurnal Agama Islam, 1 (4), 08-20.
Haryanto, S. (2021). "Pengaruh Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar". Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 45-55.
Ilham, M. S., Yasa, I. K. M., & Artayasa, I. P. (2024). Penerapan Metode Tanya Jawab Berbantuan Media Tiga Dimensi (3D) Dalam Meningkatkan Partisipasi Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9 (1), 11-17.
Kartika, R., Purwanda., E, (2024). Inovasi Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Kasus) Di Sdn Rancaekek 02. Nursa: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mutmainnah. (2018). Media Pembelajaran Sebagai Sarana Menciptakan Pengalaman Belajar Kontekstual Bagi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 115–123.
Putri, I. A. M. G. (2021). Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Index Card Match Dengan Metode Diskusi Kelompok Kecil Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Pkn Siswa. Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(3).
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sulawesi Selatan: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Rusmiati, N. M. (2022). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Ppkn Siswa Kelas Vi Melalui Metode Diskusi Kelompok Kecil. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6 (1), 36-42.
Sembung, F. Y., & Nengah, S. W. I. (2023). Penerapan Metode Tanya Jawab Berbantuan Sketchfab Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Xi MIPA 3 Tahun Ajaran 2022/2023. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 12(2), 153-166.
Sitohang, J. (2017). Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3.
Sri Legowo, Y. A. (2022). Gamifikasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. JISPE: Journal of Islamic Primary Education, 3 (1), 13- 30.
Copyright (c) 2025 Asri Nadiatullah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.