STRATEGI PEMBELAJARAN PEMBERDAYAAN KEMAMPUAN BERPIKIR DI SDN 26 MATARAM

  • Mauliana Gusfian Universitas Mataram
  • Melia Sahsiani Universitas Mataram
  • Nanda Intan Islami Universitas Mataram
  • Nurhasobah Madani Universitas Mataram
  • Nurul Hidayah Universitas Mataram
  • Nurul Latifah Universitas Mataram
  • Siti Istiningsih Universitas Mataram
  • Hikmah Ramdhani Putri Universitas Mataram
Keywords: Learning Strategy, Critical Thinking, Independent Curriculum

Abstract

This study aims to describe the thinking empowerment learning strategy implemented by a sixth-grade teacher at SDN 26 Mataram. The strategy is carried out through Problem-Based Learning (PBL) and Project-Based Learning (PjBL) models, which encourage students to think critically, creatively, and reflectively. The teacher acts as a facilitator who creates an active and engaging learning atmosphere. This research uses a qualitative approach with observation, interviews, and documentation as data collection methods. The findings reveal that the strategy effectively increases student engagement, deepens conceptual understanding, and fosters independent learning. Despite challenges such as time constraints and preparation of learning media, the teacher overcomes them through reflection and effective time management

Keywords: Learning Strategy, Critical Thinking, Independent Curriculum

References

Adrillian, H., & Noriza, D. (2024). Studi Literatur : Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Kontruktivisme Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik., 57–65.

Afriani, G., Soegiarto, I., Suyuti, S., Amarullah, A., & Aristanto, A. (2024). Transformasi Guru sebagai Fasilitator Pembelajaran di Era Digital. Global Education Journal, 2(1), 91–99.

Aiman, U., Meilani, D., Suhada, F., & Sunimbar. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Dengan Suplemen Peta Pikiran Terhadap Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 293–301.

Amalia, L. N., Sulistyowati, P., & Ladamay, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Wayang Kardus Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi Kelas IV SD. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4, 472–480.

Anggraini, M., & Mahmudah, I. (2023). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI pada Mata Pelajaran Matematika. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 3(2), 125-131.

Anggraini, P., Amaliyah, A., Puspita Rini, C. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ipa Siswa Kelas V SDN Cogreg I Kabupaten Tangerang. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 4(4), 788–798.

Ariyanti, N., Suciptaningsih, O. A., & Safi’i, M. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipas Siswa Kelas IV Di Sdn Plumpung 1 Kabupaten Magetan Tahun Pelajaran 2022/2023. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1544-1557.

Budiarsa, I. G. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Indonesian Journal of Educational Development. (Vol. 1, No. 4). 650 660.

Dhamayanti, Putri Vadia. (2021). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW : Pengaruh Strategi Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal of Educational Development. (Vol. 3, No. 2). 210-211.

Haniva, P., Marta, R., Fadhilaturrahmi, F., Nurhaswinda, N., & Rizal, M. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Problem Based Learning Siswa di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 123–130.

Hardianti, Y., Prayito, M., & K. (2023). Analisis Sikap Percaya Diri Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2), 3429–3438.

Hendriani, M. (2021). Penggunaan media konkret dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar dan Karakter, 3(2), 36-45.

Junita, E. R., Karolina, A., & Idris, M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dalam Membentuk Sikap Sosial Peserta Didik Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 02 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 9(4).

Lestari, S. (2024). Pengaruh Refleksi Diri dalam Mengembangkan Kompetensi Profesional Peserta Didik. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 5(3), 299-304.

Lusidawaty, Vivi. Fitria, Yanti. Dkk. (2019). PEMBELAJARAN IPA DENGAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Besicedu. (Vol.4, No. 1). 170.

Manao, Maria Marta. Dkk. (2022). MENGATUR KUALITAS GURU MELALUI PROGRAM GURU PENGGERAK. Jurnal Of Educational Learning And Innovation. (Vol. 2, No. 1). 133 – 134.

Nafiah, Y. N., & Suyanto, W. (2014). Penerapan model problem-based learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(1), 125-143.

Pendi, Y. O. (2020, May). Merdeka belajar yang tercermin dalam kompetensi profesional guru bahasa inggris SMP Negeri 01 Sedayu. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 23 1, No. 1).

Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608-2617.

Safitri, N. E., Putri, V. E., Akhmad, A., & Rahmah, S. (2023). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Menguatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Literasi Kewarganegaraan Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Prosiding Seminar Nasional PPG Universitas Mulawarman, 4, 153–159.

Santoso, A. M., & Arif, S. (2021). Efektivitas model inquiry dengan pendekatan stem education terhadap kemampuan berfikir kritis peserta didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 73-86.

Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 579-587).

Wulandari, N., Koeswanti, H. D., & Giarti, S. (2019). Penerapan model project based learning berbantuan media pop up book untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa kelas V. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 4(1), 19.

Yusri, Yusminar. (2013). Strategi Pembelajaran Andragogi. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman. (Vol.12, No. 1). 28.

Published
2025-06-15
How to Cite
Gusfian, M., Sahsiani, M., Islami, N. I., Madani, N., Hidayah, N., Latifah, N., Istiningsih, S., & Putri , H. R. (2025). STRATEGI PEMBELAJARAN PEMBERDAYAAN KEMAMPUAN BERPIKIR DI SDN 26 MATARAM. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 13(a), 44 - 57. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/334

Most read articles by the same author(s)