ANALISIS PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN AFEKTIF DALAM MENANAMKAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 18 AMPENAN

  • Yuni Ros Meilasari Universitas Mataram
  • Zohri Zohri Universitas Mataram
  • Agustina Yosa Jemi Universitas Mataram
  • Anisa Lailatun Najwa Universitas Mataram
  • Astiana Zulianiy Universitas Mataram
  • Asty Murniati Universitas Mataram
  • Siti Istiningsih Universitas Mataram

Abstract

This study aims to analyze the implementation of affective learning strategies in instilling character education among fourth-grade students at SDN 18 Ampenan. This research employed a qualitative approach with a case study method. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that affective learning strategies were applied using two main approaches: modeling (providing examples) and habituation (habitual practice). These strategies effectively shaped students’ character, particularly in the aspects of religiosity, nationalism, independence, cooperation, and integrity. The main challenges faced by teachers stem from external factors, such as family environment and peer influence outside of school. Therefore, collaboration between educators and parents is essential to the success of character education. Affective learning strategies prove to be a relevant and contextual approach to building students’ character from an early educational stage.

References

Alifah. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Afektif dalam Menanamkan Nilai Karakter pada Peserta Didik. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Alifah, F. N. (2019). Pengembangan strategi pembelajaran afektif. Tadrib, 5(1), 68-86.

Chapri, M. R., Harahap, F. B., & Gusmaneli, G. (2024). Strategi Pembelajaran Afektif. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 01-11.

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.

Hidayat, T., & Purwokerto, U. M. (2019). Pembahasan Studi Kasus Sebagai Bagian Metodologi Penelitian. Jurnal Study Kasus, 3(1), 1-13.

Iqbal, M. (2024). Dampak Globalisasi terhadap Karakter Peserta Didik. Yogyakarta: Media Cerdas Nusantara.

Khan, S. (2023). The One World Schoolhouse: Education Reimagined. New York: Twelve.

Murba, A. (2022). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nababan, D., Simangunsong, D. P., & Pasaribu, D. S. R. 2023. Strategi Pembelajaran Afektif Terhadap Pembentukan Sikap Pendidikan Karakter Masa Depan Peserta Didik. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 10–27.

Pratiwi, N. K. S. P. 2019. Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 83.

Sihombing, R. L., & Sukri, U. 2021. Pengaruh Strategi Pembelajaran Afektif Terhadap Karakter Mahasiswa. Skenoo : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 116–127.

Sudjana. (dalam Alifah, 2019). Metodologi Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Wisiyanti, R. A. (2024). Globalisasi dan Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Modern. Surabaya: Literasi Mandiri Press.

Yohanda, R. (2020). Metode Studi Kasus: Upaya-Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 14 Pekanbaru. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 19(1), 113-130.

Yulianti, D. (2020). Strategi Pembelajaran Afektif dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 45–53.

Published
2025-06-24
How to Cite
Meilasari, Y. R., Zohri, Z., Jemi, A. Y., Najwa, A. L., Zulianiy, A., Murniati, A., & Istiningsih, S. (2025). ANALISIS PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN AFEKTIF DALAM MENANAMKAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SDN 18 AMPENAN . Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 13(a), 404 - 411. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/388

Most read articles by the same author(s)