ANALISIS GERAKAN LITERASI SEKOLAH UNTUK MENUMBUHKAN KARAKTER GEMAR MEMBACA SISWA
Abstract
This study aims to initiate an understanding of how the implementation of the School Literacy Movement (GLS) can shape the character of students who grow through the cultivation of reading habits. GLS is a strategic program initiated by the Ministry of Education and Culture to encourage students to read for 15 minutes every day in the school environment (Kemendikbud, 2016; Nugrahini, 2021). This study uses a qualitative approach, using data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation involving teachers, principals, and students as research subjects (Nismawati, 2024; Guthrie & Klauda, 2014). The results of the study showed that the implementation of GLS was effective in increasing students' interest in reading while fostering a love of reading through the stages of habituation, development, and integration of literacy activities into school routines (Sari & Wulandari, 2020; Gambrell, 2011). In addition to improving literacy skills, GLS also functions as an effective means of instilling positive character values, encouraging students to become lifelong learners.
References
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications.
Guthrie, J. T., & Klauda, S. L. (2014). Effects of classroom practices on reading motivation and comprehension growth. Journal of Educational Psychology, 106(2), 353-369.
Purwanti, C.-19, Setiyadi, D., & Irawati, L. (2021). Problematika Implementasi Gerakan Literasi Sekolah pada Masa Pandemi. Sastra Indonesia, 75(2), 2714–9862.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Purnama, I., Affandi, L. H., & Nisa, K. (2022). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Membentuk Karakter Gemar Membaca Siswa di SDN 5 Masbagik Selatan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1951–1958.
Dwi Aryani, W., & Purnomo, H. (2023). Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dalam Budaya Membaca Siswa Sekolah Dasar. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71–82.
Kemendikbud. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Nismawati. (2024). Analisis pelaksanaan kegiatan literasi sekolah dalam kegiatan literasi membaca pada peserta didik kelas III di SDN INPRES Mangge (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Makassar).
Nugrahini, D. (2021). Analisis gerakan literasi sekolah dengan media buku cerita. Jurnal Basicedu, 5(5), 3031–3039.
Putri, M. A., & Sari, N. K. (2019). Tantangan gerakan literasi di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 89-97.
Sari, D. P., & Wulandari, R. (2020). Analisis gerakan literasi sekolah di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 45-53.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publications.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
Nurul Ilmi. (2021). Analisis Gerakan Literasi Sekolah di SDN 3 Nagri Kaler (Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia).
Topping, K., & Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: Cognitive effects at 10-12 years. British Journal of Educational Psychology, 77(4), 271-288
Aswat, H., & Nurmaya G, A. L. (2019). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas Terhadap Eksistensi Dayabaca Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 70–78. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.302
Rahmawati, D., & Yulianti, N. (2020). Efektivitas Program Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 20–30.
Fitriyah, A., & Wuryandani, W. (2020). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Menumbuhkan Karakter Gemar Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 85–96.
Astuti, P. (2021). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa melalui Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 113–122.
Isnaini, N. (2020). Peran Gerakan Literasi Sekolah dalam Menumbuhkan Karakter Siswa di SD. Jurnal Basicedu, 4(4), 1051–1059.
Kurniawati, N., & Supriyadi, T. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(6), 801–806.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kemendikbud. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter (PPK): Buku Induk. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Mulyasa, E. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Fitriani, Y., Rukmini, D., & Sutopo, D. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 75–82.
Anjani, F., & Fitria, Y. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Melalui Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Basicedu, 4(2), 378–385.
Khusnul, K. (2018). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 210–220.
Yuliani, S., & Andriani, D. (2021). Strategi Guru dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 33–42.
Ramadhan, A. N., & Susanto, H. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 12–21
Hasibuan, R. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter dan Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 145–153.
Syafrida, D., & Rahmah, R. (2020). Gerakan Literasi Sekolah dalam Menumbuhkan Minat Baca dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Edukasi: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 45–53.
Zulela, M. S., & Muharom, A. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1475–1484.
Rahayu, S. (2021). Pengaruh Pemberian Penghargaan Terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45–54.
Wahyuni, S., & Nurhadi, D. (2021). Hambatan dan Solusi Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 210–218.
Dalman, H. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.
Laili, N., & Naqiyyah, F. (2014). Budaya Membaca dan Implementasinya di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3(1), 1–10.
Nourhikmah, N. (2020). Peran Literasi Membaca dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Literasi dan Karakter, 6(1), 45–52.
OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD
Johan, R. (2016). Peran Budaya Sekolah dalam Menumbuhkan Literasi Membaca. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(2), 115–123.
Copyright (c) 2025 Anisa Nur Rahma, Heru Purnomo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.