MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V SDN GUGUS V AMPENAN PADA MASA PANDEMI COVID-19

  • Dyah Ayu Lestari PGSD FKIP UNRAM
  • Asrin Asrin PGSD FKIP UNRAM
  • Heri Setiawan PGSD FKIP UNRAM
  • I Nyoman Karma
Keywords: Motivation To Learn, elementary pupils, Pandemic Covid-19

Abstract

The purpose of this study is to find out how the motivation to learn on pandemic covid-19 for grade V students at SDN Cluster V Ampenan. The type of research used in this study is quantitative descriptive research with survey research methods. Data collection techniques used are questionnaires and documentation. The questionnaire used in this study serves to find out how the motivation of learning students during covid-19 in a predetermined sample, while the documentation is used to obtain data on the number of students and the list of names of grade V students at SDN Cluster V Ampenan. The study subjects were 121 respondents obtained by simple random sampling techniques. The data is analyzed using descriptive statistics. The results showed that the average overall percentage score obtained from the percentage score of each indicator of learning motivation is 78.17% included in the high category, it can be concluded that the motivation to learn on pandemic covid-19 for grade V students at SDN Cluster V Ampenan is relatively high.

References

Darmadi, H. (2014). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.

Djamarah, S. B. (2012). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan, 6(2), 165-175.

Firman, & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Education Science (IJES), 2(2), 85.

Firmiana, M. E & Rahmawati, S. (2020). Meningkatkan Keyakinan Diri Siswa di Masa Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19. Hal, 5-7.

Gani, A. R. F., Zaimah, U., & Wulandari, S. R. (2020). Studi Literatur Upaya Meningkatkan Literasi Informasi Siswa Pada Pelajaran Biologi Selama Belajar Daring Efek Covid-19. Bioilmi, 6(2), 132.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pestasi Belajar IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 92.

Handayani, A. S., & Ariyanti, I. (2020). Kemandirian Belajar Matematika Siswa SMP Disaat Pandemi Covid-19. UrbanGreen Conference Proceeding Library 1, 6(10), 9.

Irham, M., & Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Iskandar. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Dan Sosial (Kuantitatif Dan Kualitatif). Jakarta: Gaung Persada Press.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offse.

Muslimah, I., & Satwika, Y. W. (2019). Hubungan Antara Optimisme Dengan Adversity Quotient Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Pare. Jurnal Penelitian Psikologi, 6(1), 2.

Rachim, E. (2020). Hubungan Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dengan Minat Belajar Siswa MI Pada Masa Covid-19 di Desa Kerincing Secang Magelang Tahun 2020. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan. Institut Agama Islam Negeri.

Rohmah, N. (2012). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Teras.

Saleh, A. M. (2020). Problematika Kebijakan Pendidikan Di Tengah Pandemi Dan Dampaknya Terhadap Proses Pembelajaran Di Indonesia. OSF Preprints. Hal, 2.

Simatupang, D. R. T., & Wulandari, I. S. M. (2020). Motivasi Mahasiswa Perawat Universitas Advent Bandung dalam Menghadapi Pembelajaran Daring pada Masa Pandemik Covid-19. 3(1), 5.

Slameto. (2010). Belajar & Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.

Syatra, N. Y. (2013). Desain Relasi Efektif Guru dan Murid. Jogjakarta: Buku Biru.

Umar, M., & Nursalim, M. (2020). Studi Kepustakaan Tentang Dampak Wabah Covid-19 Terhadap Kegiatan Belajar Mengajar Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal BK UNESA, 11(4), 601.

Published
2022-06-29
How to Cite
Lestari, D. A., Asrin, A., Setiawan, H., & Karma, I. N. (2022). MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V SDN GUGUS V AMPENAN PADA MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 24-34. Retrieved from http://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/55

Most read articles by the same author(s)