KORELASI KINERJA GURU DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS V SDN GUGUS 5 KEC. CAKRANEGARA TAHUN AJARAN 2020/2021

  • Titin Yuniarti PGSD FKIP Universitas Mataram
  • I Nyoman Karma PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Abdul Kadir Jaelani PGSD FKIP Universitas Mataram
Keywords: teacher performance, learning achievement

Abstract

This study aims to determine the relationship between teacher performance and learning achievement at SDN Gugus V, Cakranegara District. The research was carried out in 5 SDN cluster V, Cakranegara District in class V for the 2020/2021 academic year. The research method uses Ex Post Facto with a sample of 70 students with proportionate random sampling technique. Data collection techniques used are questionnaires and documentation studies. The results showed that the teacher's performance was in a good category and the correlation between teacher performance and student achievement was weak with a value of r: 0.603 and a value of p: 0.000 <0.05, which means that there is a relationship between teacher performance and student achievement.

References

Dewi, F. (2019). Peran Kinerja Guru dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (pp. 289–298).
Khaerunnisa, N. (2017). Hubungan kinerja guru dengan prestasi belajar siswa kelas v SDN gugus 5 kecamatan lingsar tahun pelajaran 2016/2017 skripsi. Universitas Mataram.
Mukhtar, A., & Luqman. (2020). Pengaruh kompetensi guru terhadap kinerja guru dan prestasi belajar siswa di kota makassar. Jurnal IDAARAH, IV(1), 1–15.
Mujarodah, Siti. 2004. Guru MI Profesional dan Tantangannya. Bandung: Refieka Aditema
Mulyasa, E. 2013. Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Nurudin. (2019). Pengaruh persepsi kompetensi guru dan persepsi komunikasi interpersonal guru terhadap prestasi belajar. In Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan (pp. 46–57).
Permendiknas. (2007). Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Putri, P. S. W. (2016). Hubungan Kinerja Guru dengan Prestasi Belajar Siswa SDN Gugus V Kecamatan Gunung Sari tahun 2015/2016. Universitas Mataram.
Sodik, M., Sahal, Y. F. D., & Herlina, N. H. (2019). Pengaruh Kinerja Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Alquran-Hadir. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1).
Sulfemi, W. B., & Lestari, A. H. (2017). Korelasi kompetensi pedagogik guru dengan prestasi belajar mata pelajaran IPS di SMP Muhammadiyah Pamijahan Kabupaten Bogor. Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 16(106), 1–17.
Yuliarti, I. (2012). HUBUNGAN ANTARA KOMPETENSI GURU DAN MINAT BELAJAR SISWA DENGAN TINGKAT PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 2 SUKOHARJO TAHUN AJARAN 2011/2012.
Published
2023-12-11
How to Cite
Yuniarti, T., Karma, I. N., & Jaelani, A. K. (2023). KORELASI KINERJA GURU DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS V SDN GUGUS 5 KEC. CAKRANEGARA TAHUN AJARAN 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(2), 43 - 49. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/121