PENGARUH METODE SHOW AND TELL TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS III SD

  • Chindy Audry Wiranda Universitas Mataram
  • Lalu Hamdian Affandi Universitas Mataram
  • Heri Setiawan Universitas Mataram
Keywords: Show and Tell Method, Speaking Skills

Abstract

This study aims to determine whether there is an effect of the Show and Tell method on speaking skills. The type of research used is Quasi Experiment Design Type Non-equivalent Control Group Design. The sampling technique used is purposive sampling. The total number of samples is 62 students. The data analysis in this study used SPSS version 22.0 for windows. The statistical test in this study used a non-parametric test (Mann-Whitney Test). Based on the results, the average value of the experimental class changed, namely from the pre-test value of 55,156 and the posttest value of 66,093. The results of statistical calculation data analysis using the test (Mann Whitney-Test) obtained a significance level of 0.000 <0.05, then Ha is accepted and H0 is rejected. This study shows that there is an effect of the Show and Tell method (showing and telling stories) on the speaking skills of third grade students of SDN 1 SANDIK.

References

Aji, M. V. A. S., Nurhasanah, N., & Oktaviyanti, I. (2023). PENGARUH METODE MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS V DI SDN 1 BATUJAI. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(1), 25 - 31.
Ariska, K., & Suyadi, S. (2020). Penggunaan Metode Show and Tell melalui Media Magic Box untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa dalam Pendidikan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 102-114.
Arviani, I., & Fajriyah, K. (2018). Keefektifan Model Show and Tell untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi pada Materi Proklamasi Kemerdekaan Siswa Kelas V SD Negeri Babalan. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(1), 1-10.
Cahyani, Isah. (2012). Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Direktorat. Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.
Delvia, R., Taufina, T., & Zuleni, E. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Bercerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 1022-1030.
Musfiroh, T. (2011). Show and tell edukatif untuk pengembangan empati, afiliasi-resolusi konflik, dan kebiasaan positif. Jurnal Kependidikan Penelitian Inovasi Pembelajaran, 41(2).
Rohim, A., dkk. (2009). Kebahasaan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Suarsih, C. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menerapkan Metode Show And Tell Pada Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas Ii Di Sd Negeri Sumurbarang Kecamatan Cibogo Kabupaten Subang Tahun Pelajaran. JPG: Jurnal Penelitian Guru Fkip Universitas Subang, 1(01).
Syazali, M., & Sobri, M. (2023). Upaya Meningkatkan Keterampilan Public Speaking Siswa Melalui Penerapan Metode Show And Tell. Jurnal El-Hikam, 16(1), 70-82.
Tambunan, P. (2018). Pembelajaran keterampilan berbicara di sekolah dasar. Jurnal Curere, 2(1).
Published
2024-06-10
How to Cite
Wiranda, C. A., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2024). PENGARUH METODE SHOW AND TELL TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS III SD. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 12(1), 62 - 70. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/257

Most read articles by the same author(s)