PROGRAM PEMBELAJARAN DARI RUMAH PADA KELAS RENDAH DI SD NEGERI 42 CAKRANEGARA

  • Neni Muliana PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Siti Istiningsih PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Safruddin Safruddin PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Ilham Handika PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Mansur Hakim PGSD FKIP Universitas Mataram
Keywords: School Program, Learning From Home, WhatsApp group

Abstract

Learning from home is an innovation in the field of education so that learning objectives are still achieved. The principle of Learning From Home activities is that students can access learning materials and resources without time and place restrictions. The only application that is very familiar to use during learning from home at SDN 42 Cakranegara is the WhatsApp group platform. The purpose of this study was to determine the implementation of school programs for learning from home for low grade students and the effectiveness of implementing school programs for learning from home for low grade students at SDN 42 Cakranegara. The type of research used is descriptive qualitative. The data sources consist of principals and lower grade teachers. Data collection techniques consist of observation, interviews, and documentation and data analysis. The results showed that the school program for learning from home was carried out online and using the WhatsApp group application. The effectiveness in implementing school programs for learning from home is said to be quite effective.

References

Ananda, Rusydi dan Tien Rafida. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan Medan: Perdana Publishing.
Anggito, Albi dan Setiawan, Johan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak.
Anggraeni, V., & Perdana, P. I. (2023). Pengaruh Pembelajaran Tatap Muka Terhadap Psikologis Siswa di Masa Pandemi COVID-19. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 61–71. Retrieved from https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/103.
Dewi Fatimah. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Universitas Jambi. Diakses dari https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=analisis+pelaksaan+pembelajaran+daring+pada+masa+pandemi&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DmsrA-J1rgGcj
Fajrin, G. A., Wahyuni, S., & Muhid, A. (2022). Strategi Layanan Bimbingan Konseling Terhadap Siswa Sekolah Dasar Dalam Mengembangkan Konsep Diri Pada Masa Pandemi Covid-19: Literatur Review. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-54.
Jamil, D. L. K. P. A., & Perdana, P. I. (2023). Peningkatan Keberanian Berpendapat Siswa SD Islam Unggulan Al-Maslachah Sidoarjo melalui Penerapan Model Time Token dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada masa Covid-19. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 11-18.
Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis metode pembelajaran komunikatif untuk ppkn jenjang sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9-19.
Lestari, Wiji. (2021. Pemanfaatan WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas VI Sekolah Dasar. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Pendidikan Anak Usia Dini dan Dasar. Universitas Jambi.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No.4 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19)
Ronadi, A. S., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). ANALISIS KENDALA GURU DALAM PERENCANAAN PEMBELAJARAN DARING DI SDN 48 CAKRANEGARA. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 3(2), 105-112.
Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Kencana.
SE Sekjen Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Pelaksanaan BDR selama darurat Covid-19.
Setiawati, P. N., Witono, A. H., & Turmuzi, M. (2022). Problematika Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus Kelas V SDN 22 Cakranegara. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 127-136.
Wijaya, W. P., & Affandi, L. H. (2022). Evaluasi Proses Belajar Dari Rumah (BDR) Pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN 1 Setanggor dan SDN 2 Setanggor. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 147-156.
Published
2023-12-11
How to Cite
Muliana, N., Istiningsih, S., Safruddin, S., Handika, I., & Hakim, M. (2023). PROGRAM PEMBELAJARAN DARI RUMAH PADA KELAS RENDAH DI SD NEGERI 42 CAKRANEGARA. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(2), 35 - 42. Retrieved from http://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/120

Most read articles by the same author(s)