PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD NEGERI BIBIS

  • Thifan Arel Sabila Universitas PGRI Yogyakarta
  • Heru Purnomo Universitas PGRI Yogyakarta
Keywords: Learning Media, Learning Achievement, Elementary School

Abstract

This study aims to analyze the effect of the use of learning media on student learning achievement. This study uses a quantitative approach with an experimental method and a one-shot case study design, where the effect of the use of learning media is tested after one treatment. The study population included 25 grade IV A students, while the sample was determined randomly using a random sampling technique. The data were analyzed using a paired sample t-test to see the difference in student achievement before and after treatment. The results showed that the use of learning media had a significant effect on improving student learning achievement, with a significance value (Sig. 2-tailed) <0.000, which is smaller than the significance limit of 0.05. Thus, it can be concluded that learning media effectively helps improve student achievement, showing a strong relationship between its use and learning outcomes. This study provides empirical evidence of the importance of innovation in teaching methods to improve the quality of education.

References

Anggara, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa di Man 1 Garut. Technical and Vocational Education International Journal, 4(2).
Arsyad, A. (2014). Media pembelajaran. Rajawali Pers.
Djamarah, S. B. (2008). Psikologi belajar. Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2005). Proses belajar mengajar. Bumi Aksara.
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Redoks: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 3(2), 8-12.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan pembelajaran dan asesmen. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan.
Kemp, J. E., & Dayton, D. K. (1994). Planning and producing instructional media (7th ed.). Harper Collins College Publishers.
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312-325.
Nana, S. S. (2014). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.
Ndraha, H., & Harefa, A. R. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Journal on Education, 06(01), 5328-5339.
Observasi Lapangan. (2025, Mei 23). Observasi awal di SDN Mawar, Kasihan, Daerah Istimewa Yogyakarta.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Rajawali Pers.
Suprijono, A. (2009). Cooperative learning: Teori & aplikasi paikem. Pustaka Pelajar.
Suriani, U. (2024). Pengaruh Media Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Kelas V Sd Inpres Btn Ikip. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4612-4620.
Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media pembelajaran: Hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. CV. Wacana Prima.
Ummah, K. K., & Mustika, D. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Muatan IPAS di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1573-1582.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78. Sekretariat Negara.
Uno, H. B. (2017). Model pembelajaran menciptakan proses belajar mengajar yang kreatif dan efektif. Bumi Aksara.
Wena, M. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer: Suatu tinjauan konseptual operasional. Bumi Aksara.
Published
2025-06-23
How to Cite
Arel Sabila, T., & Purnomo, H. (2025). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD NEGERI BIBIS. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 13(a), 296-305. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/368