PENERAPAN MODEL SQ3R PADA MPEMBELAJARAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SD

  • Dewi Purwaningsih Universitas PGRI Yogyakarta
  • Heru Purnomo Universitas PGRI Yogyakarta

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the implementation of the SQ3R learning model in improving the ability of grade III elementary school students in solving mathematics problems. By using a qualitative approach and case study design, an in-depth picture of students' perceptions and experiences during the learning process was obtained. The results show that the SQ3R learning strategy helps students understand and analyze problems in a more structured way, thus having an impact on improving their ability to solve problems. This study contributes to the development of innovative and effective learning methods, and can be used as a reference by teachers and researchers in designing learning approaches that support improving students' academic achievement.

References

Amir, A. (2014). Penggunaan model pembelajaran SQ3R terhadap pemahaman konsep matematika. Jurnal Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Kependidikan dan Sains, 2(1).
Arends, R. I. (2012). Learning to Teach. New York: McGraw-Hill.
Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022). Strategi guru untuk mencapai tujuan pembelajaran pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3).
Mawardi, D. N., Refianti, R., & Nugroho, K. U. Z. (2025). Meningkatkan berpikir matematika di sekolah dasar: Studi implementasi metode inovatif dalam pembelajaran. Konsienti: Community Services Journal, 3(01), 27-35.
Mulyasa, E. (2017). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nugraheni, A. A., & Yunianta, T. N. H. (2018). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan pemahaman konsep kelas VIII materi fungsi di SMP Negeri 2 Mojosongo. Jurnal Genta Mulia, 9(1), 34–42.
Puspita, V., Yuhelman, N., & Mutia, R. (2020). Dampak pendekatan realistic mathematics education terhadap keterampilan berpikir kritis pada siswa sekolah dasar. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 3(2), 81-91.
Rahayuningsih, S., & Kristiawan, I. (2021). Penerapan metode SQ3R terhadap pemahaman konsep matematika di masa pandemi. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 215-223.
Rakhman, P. A., Khofiyatunnida, K., & Choir, N. (2024). Analisis faktor penyebab kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika topik pecahan kelas V SDN Saruni 1. Cendekia Pendidikan, 3(4), 77-87.
Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology. Jakarta: Kencana.
Salsabila, E., & Utami, H. B. (2022). Pentingnya kemampuan berpikir kritis dalam dunia pendidikan matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 12–21.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Inovatif untuk Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Utami, S. (2017). Pengaruh metode pembelajaran Survey Question Read Recite Review (SQ3R) terhadap pemahaman konsep siswa materi biologi kelas XI IPA SMA Muhammadiyah 1 Palembang (Tesis, UIN Raden Fatah Palembang).
Published
2025-06-23
How to Cite
Purwaningsih, D., & Heru Purnomo. (2025). PENERAPAN MODEL SQ3R PADA MPEMBELAJARAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SD. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 13(a), 279 - 283. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/365