Pendekatan Deep Learning untuk Pembelajaran IPA yang Bermakna di Sekolah Dasar

  • Siti Maulidiya Nabila Univeritas Mataram
  • Melinda Septiani Magister Pendidikan Dasar, Universitas Mataram
  • Fitriani Fitriani Magister Pendidikan Dasar, Universitas Mataram
  • Asrin Asrin Magister Pendidikan Dasar, Universitas Mataram

Abstrak

This research aims to examine the integration of the deep learning approach and the implementation of the Merdeka Curriculum in science learning at the elementary school level. The deep learning approach emphasizes the principles of mindful, meaningful, and joyful learning, which are in line with the philosophical direction of the Merdeka Curriculum which emphasizes differentiated, flexible, and contextual learning. This research uses a literature study method by analyzing 24 relevant national scientific articles. The study results show that science learning can be optimized through strategies such as project-based learning, inquiry-based learning, and the application of learning differentiation, supported by digital media and authentic assessment. The main obstacles found include teachers' low digital literacy, limited resources, and challenges in deep learning planning. Proposed solutions include practice-based training, strengthening teacher learning communities, developing contextualized teaching modules, and collaboration between schools and universities. With policy support and continuous assistance, the application of deep learning in science learning has the potential to encourage the strengthening of science literacy, student character, and 21st century competencies more optimally.

Referensi

Adnyana, I. K. S. (2024). Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Retorika, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.37478/rjpbsi.v5i2.5304
Ananda, B., & Suranto. (2024). Transformasi Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan: Analisis Mendalam Fleksibilitas M-Learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 695–701. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.936
Diputera, A. M., Zulpan, & Eza, G. N. (2024). Memahami Konsep Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini yang Meaningful, Mindful, dan Joyful: Kajian melalui Filsafat Pendidikan. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 10(2), 108–115. https://doi.org/10.24114/jbrue.v10i2.67168
Fadila, F., & Fitriyeni, F. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(4), 4357–4362. https://doi.org/10.58230/27454312.1243
Fajar, F. M., & Maulina, D. (2024). Analisis Sentimen Kurikulum Merdeka dengan Penerapan Convolutional Neural Network. JACIS: Journal Automation Computer Information System, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.47134/jacis.v4i1.68
Hasanah, O. N., & Sukartono. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPAS di Sekolah Dasar. ELSE, 8(1), 204–213. https://doi.org/10.30651/else.v8i1.20798
Hafidhi, N. M., Supriyono, S., & Rahayuningsih, S. (2024). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Implementasi Pembelajaran Terpadu dalam Kurikulum Merdeka. JRIP, 4(2), 740–750. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i2.1473
Karengga, F. I., Rizko, U., & Bashith, A. (2025). Analisis Problematika Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran IPA dalam Mencapai Tujuan Pendidikan pada Kurikulum Merdeka SD/MI. Al-Madrasah, 9(2), 533–541. https://doi.org/10.35931/am.v9i2.4401
Kemdikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Kemdikdasmen. (2025). Naskah Akademik Pembelajaran Mendalam: Menuju Pendidikan Bermutu untuk Semua. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Kemendikbudristek.
Mustaghfirin, U. A., & Zaman, B. (2025). Tinjauan Pendekatan Pembelajaran Mendalam Kemdikdasmen Perspektif Pendidikan Islam Rasulullah. JIDeR, 5(1), 75–85. https://doi.org/10.53621/jider.v5i1.476
Nasution, B., Prasetyo, A. H., Jibril, A. O., & Saputra, D. (2024). Deep Learning Opportunities in Progressive Islamic Education. Syamil, 12(1), 201–215. https://doi.org/10.21093/sy.v12i1.10002
Natsir, S. R. (2025). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar: Studi Deskriptif Pendekatan Deep Learning. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(9), 1–10.
Priatna, W., Purnomo, R., & Putra, T. D. (2021). Implementasi Deep Learning untuk Rekomendasi Aplikasi E-Learning yang Tepat untuk Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Kajian Ilmiah, 21(3), 261–274. https://doi.org/10.31599/jki.v21i3.521
Rizky, M., Pratama, M. A. P., & Shawmi, A. N. (2023). Efektivitas Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA pada Kurikulum Merdeka di SD Palembang. TERAMPIL, 10(2), 150–165. https://dx.doi.org/10.24042/terampil.v10i2.18805
Rosiyani, A. I., Salamah, A., Lestari, C. A., Anggraini, S., & Winsi, A. B. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 1–10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.271

Sadiah, T. L., Farhurrohman, M., Leksono, S. M., Nur DS, Y., & Firmansyah, Y. (2024). Analisis Media Pembelajaran Digital pada Kurikulum Merdeka. Pendas, 9(1), 5250–5255. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12746
Syamsudin, S., & Fitriani, S. L. (2024). Problematika Pembelajaran IPA pada Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. At-Ta’lim, 10(1), 95–99. https://doi.org/10.55210/attalim.v10i1.1440
Viqri, D., Gesta, L., Rozi, M. F., Syafitri, A., Falah, A. M., Khoirunnisa, K., & Risdalina, R. (2024). Problematika Pembelajaran IPAS dalam Kurikulum Merdeka. JIEPP, 4(2), 310–315. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i2.419
Wahyuni, N., & Baniati, D. (2025). Penerapan Pembelajaran IPA Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka. Nian Tana Sikka, 3(1), 256–267. https://doi.org/10.59603/niantanasikka.v3i1.749
Wibowo, T. M., & Suryanti, S. (2024). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Pembelajaran IPA Kelas IV di SD YBPK IV Surabaya. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Sekolah Dasar, 12(7), 1441–1450.
Wiharti, W., Apriani, D., & Suriswo, S. (2024). Pengembangan Modul Ajar Alur MERDEKA Berbasis Outdoor Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA Kelas V SD. Journal of Education Research, 5(4), 6526–6534. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.2073
Yasin, Y., Setiyoko, D. T., Nisa, H. U., Yulianti, N., & Muamar, M. (2024). Analisis Perspektif Guru dalam Pembelajaran IPA pada Kurikulum Merdeka Belajar di SD Negeri 2 Ranjeng Kabupaten Indramayu. NUSRA, 5(1), 394–405. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2192
Diterbitkan
2025-04-25
Bagian
Articles