PENINGKATAN KETERAMPILAN GURU MA AL-AZIZIYAH PUTERI KAPEK, GUNUNGSARI DALAM MENGEMBANGKAN INSTRUMEN ASESMEN SIKAP DAN KETERAMPILAN HASIL BELAJAR

  • Dadi Setiadi
  • Sudirman Wilian Magister Administrasi Pendidikan Universitas Mataram
  • I Nyoman Sridana FKIP Universitas Mataram

Abstract

The purpose of this service is to increase the capability of teachers at MA Al Aziziyah Putri in developing the ability to compose instruments to measure the attitudes and skills of students. The method used in this community service is through training or workshops that are more based on direct practice in compiling instruments that refer to the juridical basis, study of literature, and analysis of teacher needs in the MA Al Aziziyah Puteri environment related to the preparation of attitudes and skills assessment instruments. The implementation of the service is carried out in the following stages: Literature study, analyzing teacher needs, measuring teacher initial abilities, designing training curriculum, training implementation in the form of theoretical studies, practice analysis of skills and attitudes in curriculum documents and preparation of skills and attitude assessment instruments. Monitoring and guidance in the field, Evaluation of Workshop Implementation Results and, Preparation of Service Reports. The population is all female MA Al Aziziyah teachers, the sample used is 40 teachers. The results showed that all participants understood and were skilled in designing instruments for assessing attitudes and skills according to the basic competencies of KD 3 and KD 4 contained in the MA curriculum. However, workshop participants still need training in the preparation of these instruments, especially in determining indicators of attitudes, skills to compiling accurate instruments according to the bill.

References

Darmansyah. 2014. Teknik Penilaian Sikap Spritual dan Sosial dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar 08 Surau Gadang Nanggalo. Jurnal Al-Ta’lim, Vol.21, Nomor 1.10-17.
Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Modul Penyususnan Soal Giher Ofreder Thinking Skills (HOTS). Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah
Direktorat Pembinaan SMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah. 2017. Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan SMA. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA
Direktorat Pembinaan SMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah. 2017. Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan SMA. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA
https://www.researchgate.net/publication/318013627_KETERAMPILAN_ABAD_KE-21_ KETERAMPILAN_YANG_DIAJARKAN_MELALUI_PEMBELAJARAN. Diakses Tanggal 4 Desember 2017Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran
Juhji. 2016. Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA. Vol. 2, (1), 58-70.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2012). Kurikulum 2013. Jakarta ; Kemendikbud
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (2013). Kompetensi Dasar Sekolah Menengah Atas (SMA)/Madrasah Aliyah (MA). Jakarta ; Kemendikbud
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik ndonesia. 2017. Modul Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Bagi Guru. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik ndonesia.
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 64 Tahun 2013 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar Dan Menengah
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 69 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2013 Tentang Standar Penilaian Pendidikan
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81a Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 Tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar Oleh Pendidik Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan
Setiawan, H., Sa’dijah, C., & Akbar, S. (2016). Pengembangan Instrumen Asesmen Autentik Kompeteensi Pada Ranah Keterampilan Untuk Pembelajaran Tematik di Sekolah 33 Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 2 (7) p. 874-882.
Setiawan, H., Khair, B. N., Ratnadi, R., Hakim, M., & Istiningsih, S. (2020). Developing HOTS-Based Assessment Instrument for Primary Schools. In 1st Annual Conference on Education and Social Sciences (ACCESS 2019) (pp. 216-220). Atlantis Press. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.200827.054.
Setiawan, H., Nurhasanah, N., Umar, U., Nurmawanti, I., & Fauzi, A. (2021). Instrument Development on Character Value Assessment at Grade IV Elementary School Students. In 2nd Annual Conference on Education and Social Science (ACCESS 2020) (pp. 470-475). Atlantis Press. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210525.130.
Suryandari, E. T. 2013. Performance Assessment Sebagai Instrumen Penilaian Untuk Meningkatkan Ketrampulan Proses Pada Praktikum Kimia Dasar Di Tadris Kimia. Jurnal PHENOMENON, Volume 3 Nomor 2.
Susiani, E., Susilaningsih, E., Supardi, K. I. . 2015..Analisis Instrumen Penilaian Proses Berbasis Evaluasi Otentik Pada Pengukuran Keterampilan Proses Sains. Prosiding Seminar Nasional Kimia, ISBN: 978-602-0951-05-8 Jurusan Kimia FMIPA Universitas Negeri Surabaya, 3-4 Oktober 2015.B - 83
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wati, W. dan Novianti. 2016, Pengembangan Rubrik Asesmen Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi. 05 (1). 131-140.
Published
2021-06-20
How to Cite
Setiadi, D., Wilian, S., & Sridana, I. N. (2021). PENINGKATAN KETERAMPILAN GURU MA AL-AZIZIYAH PUTERI KAPEK, GUNUNGSARI DALAM MENGEMBANGKAN INSTRUMEN ASESMEN SIKAP DAN KETERAMPILAN HASIL BELAJAR . Jurnal Interaktif: Warta Pengabdian Pendidikan, 1(1), 20 - 25. Retrieved from http://jiwpp.unram.ac.id/index.php/jiwpp/article/view/4