IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV PADA MATERI KPK DAN FPB DI SDN 03 SUKA MAKMUR KECAMATAN GERUNG
Abstract
Descriptive qualitative research is a study to identify difficulties in learning mathematics students on the material of KPK and FPB class IV SDN 03 Likmur. Data collection techniques in this study are observations, interviews, tests and documentation. Data analysis in the study is an Interactive Analysis Model by Miles and Huberman with stages of data such as data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing/verification. The results of the survey showed that there are kinds of learning difficulties in students in SDN 03 Likes Wealth, among them: 1) Difficulty in understanding concepts, the glory of calculating skills and difficulty in problem solving.
References
Abdurrahman, Mulyono. (2012). Anak Berkesulitan Belajar: Teori, Daignosis, dan Remediasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Bandung: PT. Rineka Cipta
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Mulya Sarana.
Latifah, U. L. N., Wakhyudin, H., & Cahyadi, F. (2020). Miskonsepsi Penyelesaian Soal Cerita Matematika Materi FPB dan KPK Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 181-195.
Meilani, M., & Maspupah, A. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah sd pada materi kpk dan fpb. Journal On Education, 2(1), 25-35.
Moleong, L. J., & Edisi, P. R. R. B. (2016). Metodelogi penelitian. Bandung: Penerbit Remaja Rosdakarya.
Ruseffendi, H.E.T.(2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Saputra, H. (2022). Kemampuan Pemahaman Matematis. Diambil dari https://www. researchgate. net/publication/363839120_Kemampuan_Pemahaman_Matematis.
Saragih, H. A. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Materi KPK dan FPB Siswa Kelas IV SD Negeri 48 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Sari, Y. L., Subekti, E. E., & Wardana, M. Y. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pemecahan Masalah Matematika Materi KPK dan FPB Kelas IV SD. JS (JURNAL SEKOLAH), 4(3), 183-190.
Slameto. (2010). Belajar dari Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung. CV Alfabeta.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.
Copyright (c) 2023 Lia Asmawati, Husniati Husniati, Baiq Niswatul Khair
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.