UPAYA PENINGKATAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN CTL PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
Abstract
In today's era, students tend to show a lack of interest in mathematics. Therefore, the purpose of this study is to foster students’ learning interest in mathematics. The research was conducted at SDN Karang Mekar 1 using a quantitative method. The results showed a pre-test score of 58.21 and a post-test score of 89.29. The feedback sheet results totaled 881 out of a maximum of 1,120, indicating a success rate of 78.66%. The closed-ended questionnaire instrument scored 1,289 out of a maximum of 1,568, reflecting a success rate of 82.23%. The researcher investigated students’ interest in the topic of bar charts and efforts to improve that interest through the use of an interactive learning model. The study concluded that students were able to engage actively in the learning process through the use of the Contextual Teaching and Learning (CTL) model, which effectively increased their interest in learning. Thus, it is important for educators to utilize interactive media or learning models to foster students' learning interest.
References
Aedi, W. G. (2018). Upaya meningkatkan minat belajar matematika dengan pendekatan open-ended. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 3(2), 41-46.
Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis minat belajar matematika siswa kelas IV sekolah dasar negeri 4 sirang setambang tahun pelajaran 2018/2019. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38-48.
Effendy, I., & Abi Hamid, M. (2016). Pengaruh pemberian pre-test dan post-test terhadap hasil belajar mata diklat hdw. dev. 100.2. a pada siswa smk negeri 2 lubuk basung. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 81-88.
Ulfa, S., Aminullah, M. A., Angraini, R., Andini, D., & Putri, D. (2023). Upaya Peningkatan Minat Literasi Siswa melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Tuntas Baca di SMP Swasta IRA Medan. Journal on Education, 5(2), 2053-2060.
Nainggolan, Y. M., Hasyim, A., & Adha, M. (2023). Pengaruh Sikap Kasih Sayang Guru Terhadap Perilaku Siswa Berbudi Pekerti Dan Hasil Belajar Siswa Di SMA Perintis 2 Bandar Lampung. PENGARUH SIKAP KASIH SAYANG GURU TERHADAP PERILAKU SISWA BERBUDI PEKERTI DAN HASIL BELAJAR SISWA DI SMA PERINTIS 2 BANDAR LAMPUNG.
Nurlan, F. (2019). Metodologi penelitian kuantitatif. CV. Pilar Nusantara.
Pasaribu, S. N. (2023). Upaya meningkatkan minat belajar siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakan pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) di Kelas X SMA Negeri 2 Padang Bolak Kabupaten Padang Lawas Utara (Doctoral dissertation, UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan).
Permata, C. A. M., & Kristanto, Y. D. (2020). Desain pembelajaran matematika berbasis gamifikasi untuk meningkatkan minat belajar siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 279-291.
Prajitno, S. B. (2013). Metodologi penelitian kuantitatif. Jurnal. Bandung: UIN Sunan Gunung Djati.(tersedia di http://komunikasi. uinsgd. ac. id), 1-29.
Raherka, S., Panjaitan, M., & Manalu, E. T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas IV UPTD SD Negeri 122353 Pematang Siantar. Journal on Education, 6(1), 5155-5164.
Rahmajati, D. A. R., & Dewi, K. K. (2024). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA Melalui Pendekatan Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) pada Kelas VII F di SMP Negeri 11 Surakarta. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 84-91.
Sholehah, S. H., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Minat belajar siswa pada mata pelajaran matematika kelas IV SD Negeri Karangroto 04 Semarang. Mimbar Ilmu, 23(3), 237-244.
Syahrum, S., & Salim, S. (2014). Metodologi penelitian kuantitatif.
Yanti, S., Matsum, J. H., & Asriati, N. (2014). Pengaruh Penguasaan Konsep Ekonomi Dan Status Sosial Ekonomi Orangtua Terhadap Pola Perilaku Konsumsi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(12).
Copyright (c) 2025 Dwi Nurfathiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.