PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN STAD BERBANTUAN MEDIA KARTU BERGAMBAR PADA KELAS 1 SDN KARANG MEKAR MANDIRI 1
Abstract
This study investigates the effect of implementing the STAD learning model, supported by picture card media, on improving early reading skills among first-grade elementary school students. A quantitative research approach was applied, utilizing a pretest-posttest design. The findings revealed a significant improvement, with an average score increase of 29.68 points from pretest to posttest. The significance level of p < 0.05 indicates that the method is statistically effective. Good responses from students and observations of the learning process that are running effectively support the success of implementing this method. Attractive and easy-to-understand visual media can motivate students and increase the effectiveness of learning to read, so this method is worthy of being an alternative for sustainable learning. Overall, the use of the STAD Study model with picture card media has proven capble to significantly improve the reading learning outcomes of elementary school students and can be implemented widely.
References
Annisatul Jannah, & Fatimatul Zuhroh. (2022). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Di Bimbel Ahe Kecamatan Baradatu Kabupaten Way Kanan Tahun Pelajaran 2021/2022. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 56–71. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v3i2.100
Chaerani, A., Fadilah, A. A., Azhar, A. P., Magdalena, I., & Sa’odah, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas 1 SD di biMBA-Aiueo Kramat Semanan. Journal on Education, 5(4), 12477–12485. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2232
Hoerudin, C. W. (2023). Penerapan Media Flash Card pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. Jurnal Primary Edu (JPE), 1(2), 235–245.
Ilmiah, J., & Pustaka, W. (2021). UNTUK MENGENALKAN HURUF PADA ANAK KELOMPOK B2 Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan pembiasaan meliputi sosial , emosi , kemandirian , nilai agama dan moral , serta pengembangan berbahasa dan berkomunikasi dengan baik dan benar kepada semua orang . Sebel. 9(2), 98–106.
Ilmiah, J., & Pustaka, W. (2024). Faktor penyeban kesulitan membaca pemahaman siswa dalam pembelajaran terpadu model fragmented. 12(2), 8–14.
Kirana Dewi, D., Setiawan, H., & Makki, M. (2021). Pengaruh Metode Sq3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas Iv Sdn 2 Rumak Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 9(1), 44–51.
Lahir, S., Ma’ruf, M. H., & Tho’in, M. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Model Pembelajaran Yang Tepat Pada Sekolah Dasar Sampai Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(01), 1–8. https://doi.org/10.29040/jie.v1i01.194
Lestari, I., Fitriana, E., Khaedar, M., & Sabillah, B. M. (2024). Pengaruh Media Yuk Kita Belajar Membaca ( Yukica ) terhadap Kemampuan Membaca Siswa SD Inpres Moncong-Moncong Kabupaten Gowa. 07(01), 313–318.
Masrikat, H. H., Sumarauw, S. J. A., Manurung, O., & Mangelep, N. O. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 4 Selaru. Journal on Education, 05(03), 9766–9773.
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Ridwan, A., Nur Amanah Asdiniah, E., Afriliani, M., & Fadia Nurul Fitri, S. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Sikap Kompetitif Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 05(01), 447–459.
Wahyu, C., Uin, H., Gunung, S., & Bandung, D. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan (IlPEN), 3(Meningkatkan Kemampuan Membaca), 1–15.
Copyright (c) 2025 Wiryateja Januarta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.