PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBING-PROMPTING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI KELAS XI IPS 1 SMAN 1 TERARA

  • Khairurrozi Khairurrozi Universitas Mataram
  • Ni Made Novi Suryanti Universitas Mataram
  • Ananda Wahidah Universitas Mataram
  • Masyhuri Masyhuri Universitas Mataram
  • Hamdi Hamdi Universitas Mataram
Keywords: learning outcomes, probing-prompting

Abstract

This is a Classroom Action Research (CAR) conducted in 2 cycles, each cycle consisting of two meetings and comprising 4 steps: (1) planning; (2) implementation; (3) observation; and (4) analysis & reflection. The research was carried out at SMAN 1 Terara, specifically in class XI IPS 1, with 36 students comprising 15 male students and 21 female students. The aim of this research is to improve students' learning outcomes in Sociology in class XI IPS 1 at SMAN 1 Terara by implementing the probing-prompting learning model. Data in this research were collected through observation, reflection, learning outcome tests, and documentation. The data analysis technique used in this research is descriptive analysis. Based on the results of the classroom action research conducted on students of class XI IPS 1 at SMAN 1 Terara, it can be concluded that the use of the Probing-Prompting learning model can improve students' learning outcomes in sociology. The improvement can be demonstrated as follows: 1) in cycle I, the implementation of the learning process was 83.3%. It then increased in cycle II to reach 100%, 2) student learning outcome data in cycle I showed mastery at 63.8%, then increased in cycle II with mastery reaching 88.8%.

References

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:Rineka Cipta.

Daris, D., Sunardi, S., & Hariyadi, N. (2023). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR IPA SISWA KELAS VI MELALUI IMPLEMENTASI METODE DISCOVERY DI SDN 1 WATES KEC. SLAHUNG KAB. PONOROGO TAHUN PELAJARAN 2014/2015. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(1), 40 - 46. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/93.

Halim, A. (2018). Pengaruh Gaya Mengajar dan Keterampilan Motorik Terhadap Hasil Belajar Kemampuan Smash Permainan Bola Voli Siswa Kelas VIII SMP Negeri 04 Sinjai Timur Kabupaten Sinjai. Laporan Hasil Akhir Penelitian Disertasi Doktor, 1–45.

Ivena Mansaranis, Debby J Rayer, & Sukmarayu P Gedoan. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Probing-Prompting Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan di Kelas XI SMA Negeri 6 Halmahera Utara. SAINS PENDIDIKAN BIOLOGI, 2, 35–42.

Juliana. (2018). Perspektif Masyarakat Jawa Terhadap Tradisi Among-Among (Studi Kasus Syukuran di Nagori Bah-Biak Kecamatan Sidamanik. Islam Negeri Sumatera Utara.

Kaharuddin, A., & Hajeniati, N. (2020). Pembelajaran Inovatif & Variatif Pedoman untuk Penelitian PTK dan Eksperimen (I). CV. Berkah Utami.

Mafluhah, S. F., & Setiawan, B. (2023). Penggunaan Model Pembelajaran Probing–Prompting Guna Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pelajaran IPS Kelas VII MTsN 1 Trenggalek. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 1(3), 120-133.

Maria, E., & Sediyono, E. (2017). Pengembangan Model Manajemen Pembelajaran Berbasis TIK di Sekolah Dasar. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 59–71.

Nurhayati, R., Daris, D., & Aji, S. M. W. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI METODE STOP THINK DO PADA MATERI KPK DAN FPB KELAS VI SDN TAHUNAN BARU 1 TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(1), 18 - 24. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/92.

Putra, H. S., & Sylvia, I. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Probing prompting Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Sosiologi di Kelas X SMA Pembangunan Laboratorium UNP. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(3), 273-281.

Santika, M. T., Sulistiani, widya S., & Asih, T. (2020). Pengaruh Probing Prompting Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Materi Sistem Koordinasi Kelas XI SMA Negeri 5 Metro. Edubiolock, 1(2), 21–30.

Saroya, A. (2014). Pengaruh Penerapan Ice Breaking terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Sosiologi di SMA Darussalam Ciputat.

Suprijono, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Ilmu Pendidikan, 3(1), 22–39.

Theriana, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Nurul Amal. Jurnal Ilmiah Dan BIna Bahasa, 13(1), 12–26.

Yulia, P., & Ningsih, S. U. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting dan Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Edumatika Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 56–62.

Zativalen, O., Tumardi, T., & Suhartono, S. (2022). PENINGKATAN SIKAP KERJASAMA MELALUI BELAJAR KELOMPOK DALAM PEMBELAJARAN MATERI PECAHAN KELAS V SD MUHAMMADIYAH 1 BABAT. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(1), 51-59. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/58.

Published
2023-11-27
How to Cite
Khairurrozi, K., Suryanti, N. M. N., Wahidah, A., Masyhuri, M., & Hamdi, H. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBING-PROMPTING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI KELAS XI IPS 1 SMAN 1 TERARA. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 11(2), 1 - 7. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/109