Evaluasi Kompetensi Ranah Afektif Siswa Sekolah Dasar

  • Heri Setiawan Universitas Mataram
  • Awal Nur Kholifatur Rosyidah Universitas Mataram
  • Ilham Syahrul Jiwandono Universitas Mataram
  • Itsna Oktaviyanti Universitas Mataram
  • Baiq Niswatul Khair Universitas Mataram
  • Heri Hadi Saputra Universitas Mataram
  • Styo Mahendra Wasita Aji Universitas Negeri Surabaya
Keywords: competency, affective domain, character, assessment, elementary school

Abstract

The purpose of this study is to examine and describe various assessment techniques that can be used to assess students' affective domain competencies in elementary schools. This research approach involved a literature review, examining various manuscripts on the topic of assessing affective domain competencies in elementary school students. The manuscripts were searched in leading databases such as ERIC and Google Scholar, which were then analyzed and reviewed in-depth in the discussion section. The analysis revealed that various assessment techniques can be used to assess students' character values ​​in elementary schools, including observation, self-assessment, peer assessment, and daily journals compiled by teachers.

References

Adawiyah, S. R. (2023). Implementasi Peer-Assessment sebagai Salah Satu Teknik Penilaian Profil Pelajar Pancasila. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(3), 191–201. https://doi.org/10.36312/educatoria.v3i3.194

Ahmadi, A. (2009). Psikologi Umum (4th ed.). PT. Rineka Cipta.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Asriyanti, F. D., & Janah, L. A. (2018). Analisis gaya belajar ditinjau dari hasil belajar siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(2), 183–187.

Azwar, S. (2022). Penyusunan Skala Psikologi (2nd ed.). Pustaka Ppelajar.

Basuki, I., & Hariyanto. (2014). Asesmen Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044

Fitri, R. A., Hanurawan, F., & Yuliati, L. (2019). Keterampilan Sosial Siswa pada Pembelajaran Kooperatif Quiz-Quiz Trade dan Peer Assessment di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(9), 1139. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i9.12691

Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.94

Kemendikbud. (2013). Kurikulum 2013 SD, Panduan Teknis Penilaian Sekolah Dasar. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Badan Penelitian dan Pengembangan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Lestari, I. D., Yahya, F., Suryani, E., Aini, R. Q., & Asriyanti, S. (2023). Pelatihan Pelaksanaan Asesmen Pembelajaran Sesuai Kurikulum Merdeka. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 22–26. https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/karya_jpm/index

Maimuna, S., Usriyah, L., & Muallimin, M. (2025). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Afektif Anak Usia Dini: Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(01), 8–13.

Maslovaty, N., Miron, M., & Cohen, A. (2010). The Ideal Affective Extended Domain Traits as Perceived by Education Students. In Moral Courage and the Normative Professionalism of Teachers (pp. 211–224). Brill.

Nurhidayati, A., & Sunarsih, E. S. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Ranah Afektif Melalui Pembelajaran Model Motivasional. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan, 6(2), 112–116. https://doi.org/10.20961/jiptek.v6i2.12614

Purwanto, A. T. (2024). Perencanakan pembelajaran bermakna dan asesmen kurikulum merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 20(1), 75–94.

Rini, T. A., Harsiati, T., & Basuki, A. (2017). Instrumen Asesmen Autentik Menulis Teks Faktual Untuk Siswa Kelas Iv. Jurnal Pendidikan, 2, 1249–1256.

Ritonga, R., Harahap, R., & Adawiyah, R. (2023). Pendampingan Guru Sekolah Penggerak Dalam Menganalisis Prinsip Asesmen dan Prinsip Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 3(1), 164–174. https://doi.org/10.55606/kreatif.v3i1.1262

Rofiqi, A. (2023). Strengthening character education through the Pancasila Student Profile Strengthening Project towards the era of society 5.0. 14, 166–176. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/

Roziqin, M. A., Nafiah, N., Hartatik, S., & Taufiq, M. (2020). Gambaran Komunikasi Guru dengan Orang Tua dalam Membentuk Karakter Siswa di SDIT Ghilmani Surabaya. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(3), 409–420. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i3.7919

Saftari, M., & Fajriah, N. (2019). Penilaian Ranah Afektif Dalam Bentuk Penilaian Skala Sikap Untuk Menilai Hasil Belajar. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 7(1), 71–81. https://doi.org/10.35438/e.v7i1.164

Saifullah, A., Djatmika, E. T., & Pristiani, R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 49–57. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i2.2974

Sakti, B. P. (2017). Indikator Pengembangan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Magistra Unwidha Klaten, 30(101), 1. http://journal.unwidha.ac.id/index.php/MAGISTRA/article/view/1/0%0Ahttps://osf.io/preprints/inarxiv/pucw9/

Satria, R., Adiprima, P., Sekar, W. K., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Setiawan, H., Mahendra, S., Aji, W., & Aziz, A. (2019). Puisi Berbasis Hasil Karya Gambar : Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 50–60.

Setiawan, H., Sa’dijah, C., & Akbar, S. (2017). PENGEMBANGAN INSTRUMEN ASESMEN AUTENTIK KOMPETENSI PADA RANAH KETERAMPILAN UNTUK PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan, 2(7). https://doi.org/ttp://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9602

Setiawan, H., & Tumardi, T. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kompetensi pada Ranah Afektif di Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, 2(1), 1–12.

Yusuf, A. M. (2017). Asesmen dan evaluasi pendidikan. Prenada Media.

Published
2025-10-17
How to Cite
Setiawan, H., Rosyidah, A. N. K., Syahrul Jiwandono, I., Oktaviyanti, I., Khair, B. N., Saputra, H. H., & Aji, S. M. W. (2025). Evaluasi Kompetensi Ranah Afektif Siswa Sekolah Dasar. Primera Educatia Mandalika: Elementary Education Journal, 2(2), 73 - 84. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/primera/article/view/415
Section
Articles