MENGEMBANGKAN KREATIVITAS DAN KESADARAN SOSIAL MELALUI KOLASE MEMBATIK
Abstract
Banjarejo Village, Ngantang District, Malang Regency, is a village rich in cultural and creative potential. One of the community service programs conducted by Universitas Tribhuwana Tunggadewi (UNITRI) is the introduction of batik collage to students at SDN Banjarejo 03. This activity aims to enhance students' creativity in art while instilling awareness of local cultural heritage. The program employs a hands-on learning approach, where students learn about traditional batik patterns and basic collage techniques to create their own artistic works. The results of this activity show that students are not only able to produce creative batik collage artworks but also develop a deeper understanding of the cultural value of batik and the importance of preserving it. Thus, this program is expected to be an effective way to foster creativity among elementary school children while strengthening their local cultural identity.
References
Arimbati, N. F., Mariah, S., & Inayah, D. T. (2022, November). Tingkat kreativitas siswa Sekolah Dasar dalam pembelajaran membatik. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 1, No. 1, pp. 415-423).
Chairunissa, C., Komariah, K., & Hidayah, N. (2024). Analisis Kemampuan Kreativitas Siswa dalam Karya Gambar Kolase pada Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya: Penelitian Kualitatif Deskriptif pada Siswa Kelas 2 SDN Percobaan. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(5), 5606-5617.
Fatimah, N., & Zulfahmi, M. N. (2024). Analisis perkembangan kognitif anak usia dini ditinjau dari implementasi pembelajaran membatik ecoprint di kelompok bermain. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(2), 1038-1050.
Hurriyati, E. A., & Mawarni, R. D. (2013). Kreativitas dan Ketahanan Emosional pada Siswa dengan Ekskul Membatik. Humaniora, 4(1), 37-48.
Ihsan, A., Lutfiyah, S., Solikhah, H. N., & Septyani, L. A. (2023). Analisis tingkat kreativitas melalui kolase pada siswa kelas IV SD Negeri 1 Panjang. Penuh Asa: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 479-488.
ilmi Yunianti, N., & Maknun, L. L. (2024). MENDORONG KREATIVITAS ANAK MELALUI PEMBELAJARAN SENI DALAM SEKOLAH DASAR. Multidisciplinary Indonesian Center Journal (MICJO), 1(4), 1752-1764.
Muslihasari, A., Cholifah, T. N., & Yanti, Y. E. (2022). Pelatihan Membatik Jumputan Sebagai Sarana Menumbuhkan Kreativitas Siswa Sdn 1 Maguan Kecamatan Ngajum Kabupaten Malang. Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1-12.
Oktaviana, F., Hidayat, S., & Mulyadiprana, A. (2024). Pendidikan karakter; pembentukan cinta tanah air dan kreativitas peserta didik melalui program parktik membatik jumputan di sekolah dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(4), 643-652.
Rizki, C., Mulyati, E., Kurnia, K., Hardiana, B. N., Hidayat, R., Safitri, I., Busro, B., Apriyulianti, S., Agustina, B. R., & Rubiyanti, R. (2023). PENGEMBANGAN PRODUK KERAJINAN DARI ANYAMAN BAMBU DI DESA BABUSSALAM KECAMATAN GERUNG KABUPATEN LOMBOK BARAT. Jurnal Interaktif: Warta Pengabdian Pendidikan, 3(1), 1 - 9. https://doi.org/10.29303/interaktif.v3i1.63
Sandi, N. V. (2022). Analisis kreativitas siswa dalam teknik pembuatan batik jumputan di Sekolah Dasar Islam Ta’allumul Huda Bumiayu. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 8(2), 220-239.
Widiyaningsih, N., Susanto, M. R., & Erniasari, E. (2024). Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Pada Materi Teknik Membatik Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1442-1458.
Copyright (c) 2025 Desilia Bera Rade, Antonia Yunita Seran, Maria Desi Oktavia Sul, Anggelina Hoar, Hediana Woe, Oktaviana Surti, Maria Gradiana Marice Mau, Maria Yunitha Bele, Apriliana Haryati Bebe, Muh. Farid Nurul Anwar, Kardiana Metha Rozana, Zuni Mitasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.