PENGEMBANGAN MEDIA BUKBAR (BUKU BERGAMBAR) BERBASIS KEARIFAN LOKAL LOMBOK UNTUK SISWA KELAS IV SDN GERUNUNG TAHUN AJARAN 2020/2021
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is develop the Bukbar Media (Picture Book) based on Lombok Local Wisdom for grade IV Elementary School students. This research method uses 4-D (define, design, develop, and disseminate). The results of the study were the material validators got average score of 92.7, the media validators got average score of 92.86, the class teacher response validators and subject teachers got 81.36 and 93.69, the 6 students response validators got 86.50 in average. The criteria for assessing the media used in schools are in a good category for the media being developed.
Article Details
How to Cite
Rizkiawan, H., Khair, B. N., & Dewi, N. K. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA BUKBAR (BUKU BERGAMBAR) BERBASIS KEARIFAN LOKAL LOMBOK UNTUK SISWA KELAS IV SDN GERUNUNG TAHUN AJARAN 2020/2021. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 10(2), 85-94. Retrieved from http://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/67
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Forgaty,Robin. (1991). How to Integrated the Curricula. Platine, Ilinois: IRI/Skylight Publising, Inc.
Husain, J., Tahir, M., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan Media Kotak Kata dalam Pembelajaran Materi Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDN 3 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 750-756.
Jannah, R., Tahir, M., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan Media Buku Bergambar Materi Menulis Puisi Kelas IV SDN Jango Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Cahaya Mandalika, 2(1), 14-25.
Khair, B. N., Susilo, H., dan Suarsini, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Inkuiri Untuk Siswa Kelas V SD. Elementary School Education Journal. 2(1): 1-2.
Nurgiyantoro, Burhan. (2016). Sastra Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Renza, M. A., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Media Gambar Berseri Pada Materi Keterampilan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 445-451.
Shobirin, M. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Deepublish.
Sudjana, N,. & Rivai, A. (2015). Media Pengajaran. Cetakan ke-12. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Suwono, H. (2012). Penilaian Hasil Belajar IPA. Malang: Bayumedia Publishing.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Tentang. Sistem Pendidikan Nasional.
Husain, J., Tahir, M., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan Media Kotak Kata dalam Pembelajaran Materi Menulis Puisi Siswa Kelas IV SDN 3 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 750-756.
Jannah, R., Tahir, M., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan Media Buku Bergambar Materi Menulis Puisi Kelas IV SDN Jango Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Cahaya Mandalika, 2(1), 14-25.
Khair, B. N., Susilo, H., dan Suarsini, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Inkuiri Untuk Siswa Kelas V SD. Elementary School Education Journal. 2(1): 1-2.
Nurgiyantoro, Burhan. (2016). Sastra Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Renza, M. A., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Media Gambar Berseri Pada Materi Keterampilan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 445-451.
Shobirin, M. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Deepublish.
Sudjana, N,. & Rivai, A. (2015). Media Pengajaran. Cetakan ke-12. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.
Suwono, H. (2012). Penilaian Hasil Belajar IPA. Malang: Bayumedia Publishing.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Tentang. Sistem Pendidikan Nasional.